gehoorzaal

Open voor NIEUW talent

Click for English

Welkom! De Stadsgehoorzaal staat open voor nieuw talent, wat leuk dat je interesse hebt. Op deze pagina lees je alles over het project Podium Putman en kun je je meteen inschrijven! Inschrijven kan t/m 15 juni en uiterlijk op 1 juli hoor je of je geselecteerd bent.

Over Podium Putman

In september is het 30 jaar geleden dat Marten Putman overleed. Hij was een zeer populaire theaterdirecteur, vooruitstrevend, creatief en met een groot netwerk. Hij stond erom bekend dat hij veel vrienden had in het vak en een groot oog voor nieuw talent. Menig grootheid debuteerde in de Stadsgehoorzaal. Het theaterteam van vandaag haalt nog dikwijls herinneringen op met elkaar, met artiesten en met bezoekers. Zelf meegemaakte herinneringen of uit de verhalen. Als eerbetoon is nagedacht over een project dat zowel past bij vandaag als past bij het gedachtengoed van Putman, óók een podium zijn voor nieuw talent!

Line-up

Er is vol bewondering gekeken naar de 75 indrukwekkende en zeer uiteenlopende inzendingen, waar het vakmanschap, de creativiteit en de passie vaak vanaf spatte. Het selectieproces is dan ook allesbehalve eenvoudig geweest. In de commissie, waaronder de kinderen van Marten Putman, theaterdirecteur en programmeur Renske Verbeek, projectleider Merel Peitsman en programmamakers Sharon den Breems en Kimberly Ruppert. Er is beoordeeld op de hoofdcriteria artistieke kwaliteit, authenticiteit, podiumgeschiktheid in het theater, potentie, diversiteit in relatie tot de andere aanmeldingen en de motivatie. Uit alle inzendingen is de onderstaande, prachtige selectie gekomen. Aan de hand van de technische wensen van de acts wordt deze zomer de volgorde voor het theaterprogramma bepaald.

  • FLORA

    Denise Voss neemt het publiek met haar band FLORA mee in een genre-buigende show, waarin livemuziek en kwetsbare storytelling samenkomen. Het publiek bepaalt mee hoe de avond verloopt - elke set is uniek, excentriek en volledig interactief. FLORA speelt uitsluitend originele muziek, met momenten waarop het publiek wordt uitgenodigd om mee te doen. De set zit vol meeslepende monologen, perspectieven en muziek die je voeten laten bewegen. De sound mengt eigenzinnige elektronische invloeden met rauwe, autobiografische verhalen. Met de muziek wil FLORA iedereen die zich te veel voelt - die barst van elke emotie tegelijk, die de drang voelt om te dansen, te huilen, te schreeuwen en te lachen - laten weten dat ze niet alleen zijn.

    • Samenstelling band: Denise Voss (zang), Dion Platschorre (bas), Yannick Jochems (toetsen), Joao Melita (gitaar), Marco Duarte (drums)
    • Opleiding: Muziek, Pop Vocals, Codarts (2025)
    • Motivatie: "Ik voel dat dit het juiste moment is, in november breng ik mijn zelfgeproduceerde debuutalbum uit. Podium Putman voelt als een plek waar dit écht tot zijn recht komt. Waar je mensen in de ogen kunt kijken. Waar je mag landen. En waar een gevoel blijft hangen, lang nadat de laatste noot is gespeeld."    
  • Aron Schotanus

    Het werk van performer Aron Schotanus ligt op het snijvlak van cabaret, clownerie, muziektheater en beeldende kunst. Zijn voorstelling heet Wunderkammer, of 'kabinet van wonderen', dat is een ruimte waarin een verzameling van zeldzame, merkwaardige en wereldse objecten wordt tentoongesteld. Arons wunderkammer bevindt zich op de zolder van zijn ouderlijk huis. Een microkosmos in de vorm van een slaapkamer met vier veilige muren waar fantasie de ruimte krijgt en op hol slaat. Wees welkom in het laboratorium van een eigenzinnig kunstenaar!

    • Opleiding: Koningstheateracademie (2024)
    • Motivatie: "Ik ben net afgestudeerd als theatermaker en sta te popelen om mijn materiaal te spelen."
  • Aeolus Vocal Trio

    Het Aeolus Vocal Trio presenteert een realtime gecomponeerd stuk, gecreëerd op het moment zelf. In de Griekse mythologie was Aeolus de beschermer van de winden. Het Trio bestaat uit drie zangeressen, die in hun optredens spelen met adem en wind. Ze verkennen de wisselwerking tussen vocale en fysieke expressies door in realtime te improviseren. Ze experimenteren met verschillende zangtechnieken en werken zonder microfoons of bladmuziek. Dit maakt elk optreden uniek — het ontstaat in direct contact met elkaar, het publiek en de ruimte.

    • Samenstelling: zangeressen Stefanie Bruggeling, Madeline Saputra en Femke Hulsman.
    • Opleiding: master Dutch National Opera Academy (Stefanie Bruggeling en Femke Hulsman, 2025) en master Classical voice (Madeline Saputra, 2026).              
      Motivatie: "We willen via dit open podium niet alleen ons werk tonen, maar ook onderzoeken hoe het publiek ons werk ervaart. Meer speelervaring helpt ons om onze vorm en presentatie verder te ontwikkelen. Daarnaast leveren video-opnames van live optredens waardevol materiaal op dat we kunnen gebruiken voor reflectie, promotie en verkoop. Iedere registratie legt een eenmalig moment vast — want wat wij doen, bestaat maar één keer."

     

  • Jon Owino

    Jon Owino brengt de korte, prachtige en absurde act The Sence of the Nonsence. De act brengt een gevoel van vreugde over op het publiek en daagt het publiek uit om de eigen verbeeldingskracht de vrije loop te laten en eigen verhalen te creëren op basis van wat er op het podium gebeurt.                   

    • Opleiding: Codarts University, Circus (2026)
    • Motivatie: "I would like to continue developing my skills on unique stages like Putman. My discipline is also not common in circus so I would really love to present my style to the audience and leave them perplexed."                               
  • MYNX

    Droom je wel eens van een partner die 24/7 beschikbaar is? Onvoorwaardelijke liefde op speed dial? Een wederhelft die altijd openstaat voor jouw fantasieën en nooit tegen je ingaat? Tenzij je aangeeft dat je dat wil natuurlijk. Klinkt dat als de ideale relatie? In de wereld van AI kun je jouw perfecte match creëren. Maar kun je een relatie met een chatbot echte liefde noemen? In My Replika Is Better Than You door Muziekcollectief MYNX volg je de personages Lynn en Maeve, een jong koppel wier relatie op barsten staat. My Replika is Better Than You is een absurde, humoristische, maar ook eerlijke en muzikale voorstelling over daten met kunstmatige intelligentie (AI). Verwacht een samenstelling van elektronische nummers met virtuoze samenzang, afgewisseld met muzikale komische scènes.

    • Samenstelling: Amelie Ackx en Myrthe van der Vuurst de Vries.
    • Opleiding: Codarts Muziektheater (2022)
    • Motivatie: 'Wij zijn een jong Rotterdams muziektheatercollectief in de startblokken van onze carrière. De voorstelling My Replika is Better Than You is voor ons een grote stap naar een toekomst als gevestigde theatermakers. Dit zorgt ervoor dat wij momenteel ons netwerk aan het vergroten zijn en zichtbaarheid voor onszelf aan het creëren zijn. Een plek om onszelf en een deel van onze voorstelling te kunnen presenteren op Podium Putman geeft ons onder andere die kans. Daarnaast is het een heel fijn moment om materiaal uit onze voorstelling bij een fijn publiek te kunnen presenteren voor wij in première gaan. Tot slot zijn wij enthousiast over het ontmoeten van andere jonge makers en meer in contact te komen met Podium Putman en hun publiek."   
  • Thirze Rebergen

    Thirze Rebergen speelt samen met pianist Bram Scharpach fragmenten uit haar afstudeervoorstelling over heldenambities, zonder een heldhaftig karakter. De fragmenten richten zich op een belangrijk onderdeel uit de voorstelling: water. Het water kan zowel als iets dreigends als iets troostends worden ervaren: het steeds stijgende water dient als een wake-upcall om de held in jezelf wakker te schudden, en tegelijkertijd is er berusting te vinden in het grootse en bovenmenselijke ervan. Die dualiteit vangt Thirze Rebergen in kleinkunstliedjes, sketches en verhalen. Met onder andere een lied over aliens die lachend toekijken hoe de mens de wereld sloopt, een sketch over een kind dat gelooft dat ze bij Kinderen voor Kinderen de wereld redt, een verhaal over kerken die op oceaanbodems lijken en een troostend lied over het zien van rivieren in de trein.

    • Opleiding: Koningstheateracademie (2024)
    • Motivatie: "Voor cabaret en kleinkunst zijn er heel weinig theaterpodia om jezelf te kunnen ontwikkelen als beginnende maker. Deze voorstelling maakte ik voor de theaterzaal van de Verkadefabriek in Den Bosch, maar daarna heb ik het materiaal alleen nog maar in huiskamers en op locatietheaterfestivals kunnen spelen. Omdat ik geen comedian/cabaretier ben die de voorstelling aan elkaar praat en wat theatraler te werk ga, merk ik soms dat dat voor een huiskamer véél gevraagd is. Maar dit zou een kans zijn om materiaal uit mijn afstudeervoorstelling eens in een echte theaterzaal te spelen, (waar het immers voor bedoeld is). En wat voor zaal!"